ÇOCUK
FİZYOTERAPİSTLERİ
DERNEĞİ
Tarih : 8/27/2014Anasayfa

Kurslar

Etkinlikler

Çocuk Fizyoterapisti Kimdir?

Haberler / Duyurular

Iletisim

Hukuk Köşesi

ÜYE GİRİŞİ

Hatırla

ETKİNLİK TAKVİMİ

Ağustos 2014
Pt Sa Çr Pr Cu Ct Pz
     1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ana Sayfa > E-Kütüphane » Makaleler » KABA MOTOR FONKSIYON SINIFLANDIRMA SISTEMI

KABA MOTOR FONKSIYON SINIFLANDIRMA SISTEMI


 

GIRIS VE KULLANICI IÇIN AÇIKLAMA

Serebral palsi için kaba motor fonksiyon siniflandirma sistemi (KMFSS) oturma, yer degistirme ve hareketlilige vurgu yaparak çocugun kendi baslattigi hareketlere dayanir. Bes seviyeli siniflandirma sistemini tanimlarken temel kriterimiz seviyeler arasindaki farklarin günlük yasamda anlamli olmasidir. Farklar fonksiyonel kisitlamalara, elle tutulan hareketlilige yardimci araçlara (yürüteç, koltuk degnegi ya da baston) ya da tekerlekli hareketlilik araçlarina olan ihtiyaca ve daha az olarak da hareketin kalitesine dayanir. Seviye I ve II arasindaki farklar özellikle 2 yasindan küçük çocuklarda diger seviyeler arasindaki farklar kadar belirgin degildir. Genisletilmis KMFSS (2007) yas araligi 12-18 yas arasindaki gençleri de içermektedir ve Dünya Saglik Örgütü’ nün uluslararasi fonksiyon, özürlülük ve saglik siniflamasina (ICF) özgü kavramlari vurgulamaktadir. Çevresel ve kisisel faktörlerin çocuklarin/gençlerin yaptiklari ile ilgili gözlem ve raporlari etkileyebilecegi konusunda kullanicilari farkinda olmaya tesvik ediyoruz. KMFSS’nin odak noktasi çocugun ya da gencin var olan kaba motor fonksiyonlarindaki becerileri ve kisitliliklari en iyi temsil eden seviyeyi belirlemektir. Ana vurgu en iyi neler yapabildiklerinden (kabiliyet) çok evde, okulda ve toplum içindeki olagan performanslari (örn. ne yaptiklari) üzerindedir. Bu nedenle hareketin kalitesi ya da iyilesme prognozu hakkindaki kanilari içermeksizin kaba motor fonksiyonlardaki mevcut performansi siniflamasi önemlidir.

Her bir seviyenin basligi 6 yas sonrasindaki en özgün hareketlilik yöntemidir. Her bir yas araligindaki fonksiyonel yeteneklerin ve kisitliliklarin tanimlari genistir ve çocugun/gencin kisisel fonksiyonunun tüm yönlerini tanimlamayi hedeflemez. Örnegin elleri ve dizleri üzerinde emekleyemeyen, hemiplejik bir bebek, seviye I’in tanimina uyuyorsa (ayaga kalkmak ve yürümek için asilabiliyorsa) seviye I’de siniflandirilmaktadir. Skala siralidir, seviyeler arasindaki farklarin esit olmasi ya da serebral palsili çocuklarin bes düzey arasinda esit dagitilmasi amaçlanmamaktadir. Çocugun/ gencin mevcut kaba motor fonksiyonunu en yakin temsil eden seviyenin tanimlanmasina yardimci olmak için düzeyler arasi farkliliklarin bir özeti hazirlanmistir.

Kaba motor fonksiyonun göstergelerin özellikle de bebeklik veya erken çocukluk döneminde yasa bagli oldugunun farkindayiz. Her bir seviye için çesitli yas araliklarinda ayri ayri tanimlar verilmistir. Iki yasin altindaki çocuklar eger prematürelerse düzeltilmis yaslari göz önüne alinmalidir. 6-12 yas ve 12-18 yas araligindaki tanimlamalar çevresel (okul ve toplum içindeki mesafeler) ve kisisel (enerji ihtiyaci ve sosyal tercihler) faktörlerin hareketlilik yöntemlerine olasi etkilerini yansitmaktadir. Kisitlamalardan çok yeteneklerin vurgulanmasina gayret edilmistir. Bu nedenle genel prensip olarak belirli bir seviyede tanimlanan fonksiyonlari yapabilme yeteneginde olan çocuk ve gençlerin kaba motor fonksiyonlari olasilikla bu fonksiyon seviyesinde ya da bir üzerinde siniflandirilacaktir, bunun aksine belirli bir seviyede fonksiyonu yapamayan çocuk ve gencin kaba motor fonksiyonu o fonksiyon seviyesinin bir altinda siniflandirilmalidir.

UYGULAMAYA YÖNELIK TANIMLAMALAR

Gövde destekli yürüteç:

Pelvis ve gövdeyi destekleyen bir hareketlilik aracidir. Çocuk/genç bir baska kisi tarafindan yürüteç içinde fiziksel olarak pozisyonlanir.

Elle tutulan hareketlilik araçlari:

Yürüme sirasinda gövdeyi desteklemeyen koltuk degnegi, baston, önden ve arkadan kullanilan yürüteçlerdir.

Fiziksel yardim:

Bir baska kisi çocuga /gence hareket etmesi için elle yardim eder.

Motorlu hareketlilik araci:

Çocuk/genç bagimsiz hareket edebilmesini saglayan kumanda kolu ya da elektrik dügmesini (anahtarini) aktif olarak kontrol eder. Bu hareketlilik araci tekerlekli sandalye, mobilet ya da bir baska tip motorlu hareketlilik araci olabilir.

Elle kendisinin ilerlettigi tekerlekli sandalye:

Çocuk ya da genç tekerlekleri itmek ve hareket için aktif olarak ayak, el ya da kollarini kullanir.

Tasinir:

Çocugu/genci bir yerden bir yere hareket ettirmek için bir baska kisi hareketlilik aracini (tekerlekli sandalye, puset ya da çocuk arabasi) elle iter.

Yürür:

Baska bir sekilde belirtilmedigi sürece bir baska kisiden fiziksel yardim almamasini ya da herhangi bir elle tutulan hareketlilik araci kullanmamasini isaret eder. Bir ortez (örn. destek veya splint) kullanabilir.

Tekerlekli hareketlilik:

Hareketi saglayan tekerlekli herhangi bir araç anlamina gelir (örn; puset, elle itilen tekerlekli sandalye ya da akülü tekerlekli sandalye).

 

HER BIR SEVIYENIN GENEL BASLIKLARI

SEVIYE I: Kisitlama olmaksizin yürür.

SEVIYE II: Kisitlamalarla yürür.

SEVIYE III: Elle tutulan hareketlilik araçlarini kullanarak yürür.

SEVIYE IV: Kendi kendine hareket sinirlanmistir. Motorlu hareketlilik aracini kullanabilir.

SEVIYE V: Elle itilen bir tekerlekli sandalyede tasinir.

 

SEVIYELER ARASINDAKI FARKLAR

 

SEVIYE I VE II ARASINDAKI FARKLAR:

Seviye I’deki çocuklar/gençler ile karsilastirildiginda Seviye II’deki çocuklar /gençler uzun mesafe yürüme ve dengede kisitlamalara sahiptir. Yürümeyi ilk ögrendiklerinde elle tutulan hareketlilik araçlarina ihtiyaç duyabilirler. Ev disinda uzun mesafe gezintilerinde ve toplumda tekerlekli hareketlilik araci kullanabilirler. Merdiven inip çikarken trabzan kullanimina gereksinim duyarlar. Kosma ve siçrama yetenegi yoktur.

SEVIYE II VE III ARASINDAKI FARKLAR:

Seviye II’deki çocuklar ve gençler 4 yas sonrasinda elle tutulan bir hareketlilik araci olmaksizin yürüyebilirler (Zaman zaman kullanmayi tercih etseler de).. Seviye III’deki çocuklar ve gençler ev içinde yürümek için elle tutulan hareketlilik araçlarini kullanir ve ev disinda ve toplumda tekerlekli hareketlilik araçlarini kullanirlar.

SEVIYE III VE IV ARASINDAKI FARKLAR:

Seviye III’ deki çocuklar ve gençler kendi kendine oturur ya da oturmak için çok sinirli bir dis destege ihtiyaç duyarlar, ayakta yer degistirmelerde daha bagimsizdir ve elle tutulan hareketlilik araci ile yürürler. Seviye IV’deki çocuklar/gençler oturarak (genellikle desteklidir) islevseldir, fakat kendi kendine hareketlilik kisitlidir. Seviye IV’deki çocuklar ve gençler çogunlukla elle itilen bir tekerlekli sandalye ile tasinir ya da motorlu hareketlilik araci kullanirlar.

SEVIYE IV VE V ARASINDAKI FARKLAR:

Düzey V’ deki çocuklar ve gençler bas ve gövde kontrolünde siddetli kisitliliga sahiptir ve kapsamli teknoloji yardimina ve fiziksel yardima ihtiyaç duyar. Kendi kendine hareketlilik sadece çocuk/genç motorlu tekerlekli sandalyeyi nasil kullanacagini ögrenebildiginde kazanilir.

IKINCI DOGUM GÜNÜNDEN ÖNCE:

SEVIYE I:

Bebekler oturma pozisyonu alabilir ve bozabilir, her iki eli nesneleri hareket ettirmek üzere serbestken yerde oturur. Bebekler elleri ve dizleri üzerinde emeklerler, kendilerini çekerek ayaga kalkarlar ve mobilyaya tutunarak adim atarlar. Bebekler 18 ay -2 yas arasinda herhangi bir yardimci hareketlilik aracina ihtiyaç olmaksizin yürürler.

SEVIYE II:

Bebekler yerde oturmayi sürdürebilirler. Fakat dengeyi korumak için ellerini destek olarak kullanmaya ihtiyaç duyabilirler. Bebekler, karni üzerinde sürünür ya da elleri ve dizleri üzerinde emeklerler. Bebekler kendini çekerek kalkabilir ve mobilyadan tutunarak adim atabilirler.

SEVIYE III:

Bebekler alt gövdeden desteklendiginde yerde oturmayi sürdürebilirler. Bebekler, dönebilir ve karni üzerinde öne dogru sürünebilirler.

SEVIYE IV:

Bebeklerin bas kontrolü vardir. Fakat yerde otururken gövde destegine gereksinim duyarlar. Bebekler sirtüstü ve yüzüstü dönebilirler.

SEVIYE V:

Fiziksel yetersizlikler istemli hareket kontrolünü kisitlar. Bebekler yüzüstü ve oturmada bas ve gövde durusunu yer çekimine karsi koruyamazlar. Bebekler, dönmek için bir yetiskinin yardimina ihtiyaç duyarlar

 

IKI-DÖRT YAS ARASI:

 

SEVIYE I:

Çocuklar her iki eli nesneleri hareket ettirmek üzere serbestken yerde oturur. Çocuklar yerde oturma ve ayaga kalkmayi bir yetiskin yardimi olmaksizin yapilabilirler. Çocuklar tercih ettikleri yöntemle herhangi bir hareketlilige yardimci araç olmaksizin yürürler.

SEVIYEII:

Çocuklar yerde otururlar. Fakat her iki eli nesneleri hareket ettirmek için serbest oldugunda denge saglamakta zorluk yasayabilirler. Çocuklar bir yetiskinin yardimi olmaksizin oturma pozisyonunu alir ve bozar. Çocuklar dengeli yüzeylerde kendini çekerek ayakta durur. Çocuklar tercih edilen hareketlilik yöntemleri olarak elleri ve dizleri üzerinde resiprokal olarak emeklerler, mobilyalara tutunarak siralarlar, yardimci hareketlilik araci kullanarak yürürler.

SEVIYE III:

Çocuklar W seklinde (kalça ve dizler fleksiyon ve internal rotasyonda oturma) yerde oturmayi sürdürür ve oturma pozisyonuna gelmek için bir yetiskinin yardimina ihtiyaç duyarlar. Çocuklar temelde kendi kendine hareketlilik yöntemi olarak karni üzerinde sürünürler ya da

elleri ve dizleri üzerinde (siklikla resiprokal bacak hareketleri olmaksizin) emeklerler. Çocuklar dengeli yüzeylerde ayakta durmak için kendini çekebilir ve kisa mesafelerde gezinebilirler. Çocuklar elle tutulan hareketlilik araci (yürüteç) kullanarak ev içinde kisa mesafe yürüyebilir ve dönme ve yönlenme için bir yetiskinin yardimi gerekir.

SEVIYE IV:

Çocuklar yerlestirildiklerinde yerde oturabilirler, fakat ellerinin destegi olmaksizin düzgün duruslarini ve dengelerini koruyamazlar. Çocuklar siklikla ayakta durmak ve oturmak için uyarlanmis ekipmana gereksinim duyarlar. Kisa mesafede (oda içerisinde) kendi kendine hareketlilik dönme, karni üzerinde sürünme ya da resiprokal bacak hareketleri olmaksizin elleri ve dizleri üzerinde emekleme ile basarilir.

SEVIYE V:

Fiziksel yetersizlikler istemli hareket kontrolünü ve bas ve gövde durusunu yerçekimine karsi korunabilmesini kisitlar. Motor fonksiyonun tüm alanlari kisitlidir. Oturma ve ayakta durmadaki fonksiyonel kisitliliklar uyarlanmis ekipman ve yardimci teknoloji kullanimi ile tamamen karsilanamaz. Seviye V’deki çocuklar bagimsiz olarak hareket edemezler ve tasinirlar. Bazi çocuklar genis çapli uyarlamali motorlu tekerlekli sandalye kullanarak kendi kendine hareketliligi elde ederler.

 

DÖRT- ALTI YAS ARASI:

 

SEVIYE I:

Çocuklar el destegine ihtiyaç olmaksizin sandalyeye çikar, oturur ve kalkar. Çocuklar bir nesne destegine ihtiyaç olmaksizin yerden kalkar ve otururlar. Çocuklar ev içinde ve ev disinda yürürler ve merdiven çikarlar. Kosma ve ziplama yetenegi gösterirler.

SEVIYE II:

Çocuklar her iki eli nesneleri hareket ettirmek için serbestken sandalyede otururlar. Çocuklar yerden ve sandalyeden ayaga kalkmak için hareket edebilirler ancak genellikle kollari ile itecekleri veya çekecekleri sabit bir zemine ihtiyaç duyarlar. Çocuklar ev içinde elle tutulan hareketlilik aracina ihtiyaç olmaksizin ev içinde ev disinda düzgün yüzeylerde kisa mesafede yürürler. Çocuklar trabzana tutunarak merdiven çikarlar, fakat kosamaz ve ziplayamazlar.

SEVIYE III:

Çocuklar herhangi bir sandalyede otururlar. Fakat el fonksiyonlarini arttirmak için gövde ve pelvis destegine ihtiyaç duyabilirler. Çocuklar sandalyeye oturmak ve sandalyeden ayaga kalkmak için genellikle kollari ile itecekleri veya çekecekleri sabit bir zemin kullanirlar. Çocuklar düzgün yüzeylerde elle tutulan hareketlilik araci ile yürürler ve bir yetiskinin yardimi ile merdiven çikarlar. Çocuklar siklikla uzun mesafe seyahatlerde ya da ev disinda düzgün olmayan zeminlerde tasinirlar.

SEVIYE IV:

Çocuklar bir sandalyeye otururlar. Fakat gövde kontrolü ve el fonksiyonlarini arttirmak için uyarlanmis oturma düzeneklerine ihtiyaç duyarlar. Sandalyeye oturmak ve sandalyeden ayaga kalkmak için bir yetiskinin yardimina veya kollari ile itecekleri veya çekecekleri sabit bir zemine ihtiyaç duyarlar Çocuklar kisa mesafeleri en iyi sekilde yürüteç ve bir yetiskinin gözetimi ile yürüyebilirler. Fakat dönüslerde ve düzgün olmayan yüzeylerde dengesini korumakta zorlanirlar. Çocuklar toplumda tasinirlar. Çocuklar motorlu tekerlekli sandalyeyi kullanarak kendi kendine hareketliligi kazanabilir.

SEVIYE V:

Fiziksel yetersizlikler istemli hareket kontrolünü ve bas ve gövde durusunun yer çekimine karsi korunabilmesini kisitlar. Tüm motor fonksiyon alanlari kisitlidir. Oturma ve ayakta durmadaki fonksiyonel kisitliliklar uyarlanmis ekipman ve yardimci teknoloji kullanimi ile tam olarak karsilanamaz. Seviye V’deki çocuklar bagimsiz olarak hareket edemez ve tasinirlar. Bazi çocuklar genis çapli uyarlamali motorlu bir tekerlekli sandalye kullanarak kendi kendine hareketliligi saglayabilir.

 

ALTI-ONIKI YAS ARASI:

 

SEVIYE I:

Çocuklar evde, okulda, ev disinda ve toplum içinde yürürler. Çocuklar fiziksel yardim olmaksizin kaldirima inip çikabilir ve trabzanlari kullanmaksizin merdiven inip çikabilirler. Çocuklar kosma ve ziplama gibi kaba motor becerileri yaparlar. Fakat hiz, denge ve koordinasyonda kisitlidir. Çocuklar kisisel seçimlere ve çevresel faktörlere dayanarak fiziksel aktivitelere ve sporlara katilabilirler.

SEVIYE II:

Çocuklar çogu ortamda yürürler. Çocuklar uzun mesafe yürüyüslerde, düzgün olmayan yüzeylerde, tirmanmada, kalabalik alanlarda, sinirlanmis alanlarda veya elinde bir nesne tasirken denge saglamada güçlük yasayabilirler. Çocuklar trabzanlari tutarak ya da eger trabzan yoksa fiziksel yardimla merdiven inip çikarlar. Ev disinda ve toplumda çocuklar fiziksel yardimla, elle tutulan hareketlilik araçlari ile yürüyebilirler ya da uzun mesafe seyahat ederken tekerlekli hareketlilik araçlarini kullanirlar. Çocuklar en iyi ihtimalle yalnizca kosma ve siçrama gibi kaba motor becerileri gerçeklestirmede asgari beceriye sahiptir. Kaba motor beceri performansindaki kisitliliklar fiziksel aktivite ve sporlara katilabilmek için uyarlama gerektirebilir.

SEVIYE III:

Çocuklar elle tutulan hareketlilik cihazlarini kullanarak çogu ev içi ortamda yürürler. Çocuklar oturduklarinda pelvik düzgünlük ve denge için bel kemerine gereksinim duyarlar Otururken kalkma ve yerden kalkma transferleri bir kisinin fiziksel yardimini ya da destek yüzeyi gerektirir. Çocuklar uzun mesafe eyahatlerinde tekerlekli hareketlilik araçlarinin bazi çesitlerini kullanirlar. Çocuklar trabzanlari tutarak ya da fiziksel yardim veya gözetimle merdiven çikabilir ve inebilirler. Yürümedeki kisitliliklar fiziksel aktivite ve sporlara katilimi saglamak için kendi kullandigi elle itilen bir tekerlekli sandalye ya da motorlu sandalyeyi içeren uyarlamalari gerektirebilir.

SEVIYE IV:

Çocuklar çogu ortamda fiziksel yardim ya da motorlu tekerlekli sandalyeyi gerektiren hareketlilik yöntemlerini kullanirlar. Çocuklar gövde ve pelvik kontrol için uyarlamali oturma düzenegine ve çogu yer degistirmeler için fiziksel yardima gereksinim duyarlar. Çocuklar evde yerde hareketligi (dönme, sürünme veya emekleme) kullanirlar, fiziksel yardimla kisa mesafelerde yürürler veya akülü hareketlilik araci kullanirlar. Çocuklar pozisyonlandiginda evde ve okulda gövde destekli bir yürüteç kullanabilirler. Okulda, ev disinda ve toplumda çocuklar bir elle itilen tekerlekli sandalye ile tasinir ya da motorlu sandalye kullanirlar. Hareketlilikteki kisitliliklar fiziksel aktivitelere ve sporlara katilimi saglamak için fiziksel yardim ve /veya motorlu hareketlilik cihazini içeren uyarlamalari gerektirir.

SEVIYE V:

Çocuklar tüm ortamlarda elle itilen tekerlekli sandalye ile tasinirlar. Çocuklarin bas ve gövde duruslarini yerçekimine karsi koruyabilme ve kol ve bacak hareketlerini kontrol etme yetenegi sinirlidir. Yardimci teknoloji basin düzgünlügü, oturma, ayakta durma ve/veya hareketliligin iyilestirilmesinde kullanilir, fakat kisitliliklar ekipman ile tamamen karsilanamaz. Bir yerden bir yere gitmek bir yetiskinin tam fiziksel yardimini gerektirir. Çocuklar evde kisa mesafede yerde hareket edebilirler ya da bir yetiskin tarafindan tasinabilirler. Çocuklar kendi kendine hareketliligi oturma ve erisimin kontrolü için ileri derecede donanimli motorlu hareket araci ile sandalye kullanarak basarabilirler. Hareketlilikteki kisitliliklar fiziksel aktivite ve spora katilimi saglamak için fiziksel yardim ve motorlu hareketlilik cihazi kullanimini içeren uyarlamalari gerektirir.

 

ONIKI-ONSEKIZ YAS ARASI:

 

SEVIYE I:

Gençler evde, okulda, ev disinda ve toplumda yürürler. Gençler fiziksel yardim olmaksizin kaldirimdan inip çikabilir ve trabzanlardan tutunmaksizin merdiven inip çikabilirler. Gençler kosma ve ziplama gibi kaba motor fonksiyonlari yaparlar. Fakat hiz, denge ve koordinasyonu kisitlidir. Gençler fiziksel aktivitelere ve spora fiziksel tercihlerine ve çevresel kosullara bagli olarak katilabilirler.

SEVIYE II:

Gençler çogu yerde yürürler. Çevresel faktörler (engebeli arazi, yokus, uzun mesafeler, zaman ihtiyaci, iklim ve yasitlarina erisebilme) ve kisisel tercihler hareketlilik seçimini etkiler. Gençler okulda ya da iste güvenlik için elle tutulan hareketlilik araci kullanarak yürürler. Ev disinda ve toplumda gençler uzun mesafe seyahat edeceginde tekerlekli hareketlilik araci kullanabilirler. Gençler trabzanlari tutarak ya da trabzan olmadiginda fiziksel yardimla merdivenleri iner ve çikarlar. Kaba motor fonksiyonlardaki kisitliliklar fiziksel aktivitelere ve spora katilimi saglamak için uyarlamalari gerektirebilir.

SEVIYE III:

Gençler elle tutulan hareketlilik araçlarini kullanarak yürüyebilirler. Diger seviyelerdeki kisilerle karsilastirildiginda Seviye III’deki gençler fiziksel yeteneklere ve çevresel ve kisisel faktörlere bagli olarak hareketlilik yönteminde çok degiskenlik gösterirler. Gençler oturdugunda pelvik düzgünlük ve denge için bel kemeri kullanimina gereksinim duyabilir. Oturma pozisyonundan ayaga kalkmada ve yerden kalkmada bir kisinin fiziksel yardimi ya da destek yüzeyi gerekir. Gençler okulda gençler elle itilen tekerlekli sandalyeyi kendileri çevirerek ilerletir ya da motorlu hareketlilik aracini kendileri kullanabilirler. Ev disinda ya da toplumda gençler bir tekerlekli sandalye ile tasinirlar ya da motorlu hareketlilik araci kullanirlar. Gençler trabzanlardan tutunarak gözetim altinda ya da fiziksel yardim ile merdivenden inip çikabilirler. Yürümedeki kisitliliklar fiziksel aktivitelere ve spora katilimda kendi kullandigi elle itilen tekerlekli sandalye ya da motorlu hareket araci gibi uyarlamalar gerektirebilir.

SEVIYE IV:

Gençler çogu ortamda tekerlekli hareket araci kullanirlar. Gençler gövde ve pelvis kontrolü için uyarlamali oturma düzenegine gereksinim duyarlar. Yer degistirmek için bir ya da iki kisinin fiziksel yardimi gerekir. Gençler ayakta yer degisime yardim etmek için ayaklari ile agirliklarini desteklerler. Ev içinde gençler kisa mesafelerde fiziksel yardimla yürüyebilirler, tekerlekli hareket araci kullanabilirler ya da pozisyonlandiginda gövde destekli yürüteç kullanabilirler. Gençler motorlu hareketlilik aracini fiziksel olarak yönetebilme yetenegine sahiptirler. Motorlu tekerlekli sandalye uygun olmadiginda ya da bulunamadiginda gençler elle itilen tekerlekli sandalye ile tasinirlar. Hareketlilikteki kisitliliklar fiziksel aktivitelere ve spora katilimda fiziksel yardim ve/ve ya motorlu hareketlilik gibi uyarlamalari kullanimini gerektirir.

SEVIYE V:

Gençler tüm ortamlarda elle itilen tekerlekli sandalye ile tasinirlar. Gençler bas ve gövde duruslarini yerçekimine karsi koruyabilme ve kol ve bacak hareketlerini kontrol etme yeteneginde kisitlidirlar. Yardimci teknoloji bas durusu, oturma, ayakta durma ve/veya hareketliligin iyilestirilmesinde kullanilir, fakat kisitliliklar ekipmanlarla tamamen karsilanamaz. Bir ya da iki kisinin fiziksel yardimina ya da bir mekanik kaldiraca bir yerden bir yere gitmek için gereksinim vardir. Gençler oturma ve erisimin kontrolü için ileri derecede uyarlamali motorlu hareket araci kullanarak kendi kendine hareketliligi basarabilirler. Hareketlilikteki kisitliliklar fiziksel aktivite ve spora katilimi saglamak için fiziksel yardim ve motorlu hareketlilik cihazi kullanimini içeren uyarlamalari gerektirir.